Kawal Selera Makan Palsu

SELAMAT tahun baru 2012! Apa azam tahun baru ini? Itulah persoalan biasa yang kedengaran menjelang setiap tahun baru. Ada yang ingin mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan, dapat kerja, naik pangkat, bertemu jodoh, jadi jutawan dan kuruskan badan.

Kuruskan badan? Kebiasaannya, apabila berbicara mengenai azam yang satu ini, kaum Hawa dan Adam yang mengalami masalah kegemukan, berat badan berlebihan dan obesiti menjadi individu pertama melahirkan hajat untuk memiliki bentuk badan menawan.

Ini kerana, mereka mahu tampil menarik dan bergaya. Namun, harus diingat, jika mahu kuruskan badan, lakukannya dengan cara yang betul bagi memastikan diri anda sihat dan terhindar daripada sebarang penyakit.

Menyatakan azam mahu menguruskan badan memang mudah tetapi bagaimana mahu melaksanakannya? Adakah azam ini akan dilakukan secara bersungguh-sungguh atau ia hanya bakal menjadi angan dan omong kosong saja?

Justeru, bagi membantu anda, saya akan memberikan lima tip mudah untuk memastikan anda dapat menguruskan badan dengan lebih teratur.

Bagaimanapun sebelum itu, saya ingin mengingatkan anda perlu tahu dengan jelas apa yang anda inginkan dan kemudian perlu berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya.

Antara perkara penting yang harus disematkan di dalam diri adalah jangan sesekali mudah putus asa tetapi sebaliknya terus berusaha untuk mencapai matlamat itu.

Anda juga perlu faham setiap individu berjaya menguruskan badan dengan tahap kepantasan yang berbeza. Berikut adalah lima tip untuk memastikan anda sentiasa berada di landasan yang betul dan tidak akan ‘tergelincir’.

Catatkan matlamat anda

Jika anda benar-benar ingin berjaya dalam misi menurunkan berat badan, ia harus dirancang dan dijadualkan dengan baik sebelum pelaksanaannya. Ambil pen dan kertas untuk menyenaraikan semua butiran perkara yang boleh dan dilarang dibuat. Pastikan anda menyimpan kertas itu di tempat yang senang dilihat dan akan bertindak sebagai ‘alat penggera’ (peringatan).

Tempat terbaik untuk menyimpannya ialah di pintu peti sejuk anda. Selain itu, anda juga perlu mengkaji semula matlamat anda pada setiap hari bagi memastikan ia masih berada di landasan yang betul.

Tetap dan kekalkan tarikh sasaran

Menetapkan atau menandakan tarikh sasaran pada kalendar akan membantu anda melawan kecanggungan selain dapat menghalang kegagalan azam yang ingin dicapai.
Jangan biar dan benarkan rancangan anda gagal. Rencanakan sasaran dan tarikh tertentu untuk setiap perkara berhubung agenda matlamat tetapi biarlah ia realistik.

Mengawal selera makan palsu

Mulai sekarang, buang semua makanan yang kurang berkhasiat seperti kek, pastri, makanan segera, minuman berkarbonat dan snek makanan ringan. Aktiviti membuang dan menjauhkan diri daripada semua makanan itu memang diakui amat sukar pada awalnya tetapi faedah yang akan diperoleh kelak boleh membantu anda mencapai matlamat tahun baru.

Apa yang harus anda lakukan selepas itu adalah menambah item makanan yang lebih berkhasiat ke dalam senarai pembelian barangan. Antaranya termasuk diet protein seperti putih telur, ikan dan ayam, buah-buahan seperti epal, kurma, pear, strawberi dan oren, sayuran-sayuran hijau seperti cendawan, kacang merah dan brokoli serta makanan berkalori rendah, keju rendah kalori, agar-agar tanpa gula dan air mineral.

Menjadi lebih cekap dan mahir

Jangan ambil mudah setiap perkara atau rutin kecil yang termasuk dalam senarai matlamat anda. Pastikan diri anda boleh melaksanakan rancangan itu supaya hasilnya berbaloi. Lakukan sesuatu aktiviti pada setiap minggu seperti anda boleh menetapkan minum lapan hingga 10 gelas air kosong pada minggu pertama.

Minggu kedua pula, anda boleh tetapkan tidak akan menggunakan lif sebaliknya berjalan saja. Seterusnya, lakukan senaman selama 20 hingga 30 minit setiap hari dan elakkan menjamah makanan yang berlemak. Pada minggu kelima pula, anda perlu ambil makanan yang kaya dengan protein serta nutrien.

Simpan buku rekod

Setiap perkara yang direkod atau dicatatkan selalu memberi hasil yang lebih baik dan anda tidak perlu mencabar daya ingatan sendiri. Oleh itu, simpanlah segala butir aktiviti atau langkah yang sudah dicatatkan dengan sebaik mungkin.

Gunakan bantuan visual untuk memastikan dan menyemak rejim misi menurunkan berat badan anda. Ini akan terus menggalakkan anda dalam memberikan yang terbaik seterusnya mencapai azam tahun baru dengan jayanya.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

731 views